Een uitzonderlijk type trailer voor Nitto Belgium

Transuniverse Forwarding zet sinds enkele weken een nieuw type trailer in voor Nitto Belgium. Het is een uitzonderlijke temperatuurgecontroleerde kastoplegger waarvan de zijwanden volledig opengaan om lateraal lange en zeer kwetsbare rollen film te laden en te lossen. De films worden van Spanje vervoerd naar de fabriek van Nitto in Genk. Daar worden ze verwerkt tot ‘Coated Glass Protection’ kleefband en wereldwijd verdeeld.

Een van de sterproducten van de Japanse producent van industriële kleefbanden en dichtingsmaterialen is de Nitto CGP folie. Die dient om architecturaal glas te beschermen tijdens de productie. In moderne gebouwen en wolkenkrabbers wordt steeds vaker ‘solar control’ glas gebruikt, dat een reeks gevoelige nanocoatings krijgt om het superisolerend te maken. Die coatings zijn echter zo kwetsbaar, dat die met een CGP-kleefband worden beschermd.

Nitto produceert al ruim tien jaar zo’n CGP-folie in Genk. Tot voor kort waren die rollen 2,60 meter breed. Volgens Stefan Maussen, managing director van Nitto Belgium, vraagt de bouwindustrie steeds vaker bredere glaspartijen. “De nieuwe standaard wordt 3,3 meter. Daarom hebben we in Genk geïnvesteerd in een nieuwe en wereldwijd unieke productielijn voor bredere CGP-kleefband. Die zogenaamde ‘M-Line’ is begin dit jaar in productie genomen”, legt hij uit.

“De basisfilm voor onze CGP-folie kopen we in Spanje. Op die film brengen we een lijm aan en versnijden het product op maat in onze fabriek in Genk. Van hieruit wordt de folie dan wereldwijd verdeeld voor de glasindustrie”, legt Marc Bielen general manager Supply Chain van Nitto Belgium uit.

De rollen basisfilm vertrekken vanuit Spanje in speciale herbruikbare kratten die geladen worden in een oplegger waarin de temperatuur tussen 10° en 25°C gehouden wordt om de kwaliteit van het product te garanderen. “Door het feit dat de rollen breder zijn, zijn ook de kratten groter. Ze zijn nu 3,6 meter breed en wegen 3,5 ton. Ze in een kastoplegger langs de achterdeur laden en lossen gaat niet. Dus moeten we dat lateraal doen. Transuniverse was dan ook bereid om te investeren in opleggers die dat kunnen”, vertelt Marc Bielen nog.

“De oplegger werd besteld bij de Finse trailerproducent Ekeri, een van de enige constructeurs in Europa die gespecialiseerd is in kastopleggers met zijlingse opening. In de trailer worden drie kratten aan elke kant geladen, wat neerkomt op zo’n 20 ton. Het voertuig vertrekt elke donderdag vanuit Spanje richting Genk. Op maandag wordt het gelost en dezelfde dag geladen met conventionele groepagezendingen van Nitto Belgium met bestemming Spanje. Zo kunnen we dus ‘round trips’ organiseren en zorgen we voor een perfect duurzame transportoplossing”, aldus Frederik Boon, operational project manager bij Transuniverse Forwarding.

 

 

play_circle_filled

Omhoog