Meet the team: Christophe Malfait, Warehouse Manager

In het groepagetransport speelt het crossdockmagazijn een sleutelrol. Het is daar dat de goederen gelost worden en vrijwel meteen de deur uitgaan naar hun eindbestemming. Hoe vlugger en efficiënter hun doorvoer is, hoe beter. Maar in snelheid schuilt een risico op fouten. Warehouse Manager Christophe Malfait zorgt ervoor dat deze kernactiviteit van Transuniverse Forwarding steeds efficiënter verloopt en de foutenlast miniem blijft.

 

Christophe werkt nu ruim anderhalf jaar bij Transuniverse. “Voordien werkte ik bij Volvo Logistics in Oostakker. Daar begon ik als magazijnier en werkte mij op tot Teamleader Operations: ik was verantwoordelijk voor de outboundtrafieken van Volvo truckonderdelen voor de internationale markt. Maar na 24 jaar was ik klaar voor een nieuwe uitdaging. Na zo’n twee jaar als Warehouse Supervisor bij Sano Rice in Gent ging ik aan de slag bij Transuniverse als verantwoordelijke voor de crossdocking, wat meer aansloot bij de knowhow die ik bij Volvo had opgebouwd”, vertelt hij. Het crossdockmagazijn werkt 24/24 en 5/7 met 35 man in verschillende ploegen.

Na enkele maanden werd hij ook verantwoordelijk voor Handling, een ploeg van zes medewerkers. “Deze afdeling zorgt voor een correcte afhandeling van de administratie – zoals CMR en douanepapieren – en fungeert als een tussenpersoon tussen Operations en het magazijn. Dat laatste is belangrijk voor de efficiënte afhandeling van eventuele problemen”, stelt hij.

 

Handling en Logistiek

Ook de afdeling Logistiek valt onder Christophe. “Voor twee klanten verzorgen we op onze site in Wondelgem ook de stockage. Een is een leverancier van kliklaminaat en de andere  is gespecialiseerd in batterijladers voor fietsen en auto’s. Een ploeg van tien medewerkers verzorgt het beheer van de stocks, doet de orderpicking op afroep en stelt de dozen en palletten samen die in het groepagenetwerk worden geduwd”, legt hij uit. Deze drie afdelingen zijn dus zeer complementair. Hoe beter de wisselwerking tussen hen, hoe beter de kwaliteit van de dienstverlening.

In de groepagetrafieken van Transuniverse speelt export een dominante rol. “Deze activiteit kent een gestage groei en bij piekmomenten ontstonden soms bottlenecks. Die pakken we aan door de communicatie met Operations te verbeteren en door meer te automatiseren. Dat laatste is niet zo evident als men denkt: crossdocking is een complexe activiteit met veel parameters”, zegt Christophe.

 

Meer kwaliteit dankzij automatisering

De eerste fase van die automatiseringsslag is nu afgerond, met name de invoering van het scannen van alle goederen. “Voordien werkten we met laad- en loslijsten die de operatoren manueel aanvinkten. Het scannen is veel accurater en betrouwbaarder maar vraagt iets meer handelingen. Doordat de mensen anders moesten werken, was er een aanpassingsperiode nodig. Door mijn ervaring bij Volvo kende ik wel de vele voordelen van het scannen en kon ik hen gemakkelijker overtuigen, wat de implementatie versnelde. Met resultaat: de visibiliteit is veel groter, de doorstroming verloopt vlotter en de kwaliteit is nu al met maar liefst 40% verbeterd”, noteert Christophe.

Die eerste fase is dus achter de rug. “In het najaar lanceren we de tweede fase van de automatisering. De klant zal niet alleen zijn goederen tijdens het transport kunnen traceren, maar ook intern in het magazijn kunnen volgen. Hij zal sneller kunnen weten of zijn dozen of palletten al ontvangen zijn, of ze klaar zijn voor verzending of al vertrokken, enzovoort ”, voegt hij toe.

Het is de bedoeling dat de foutenlast verder daalt, de traceerbaarheid nog nauwkeuriger wordt en de kwaliteit van de informatie-uitwisseling met de interne en externe klanten nog verbetert. “Wij verwachten dat deze tweede fase binnen het jaar helemaal is afgerond”, zegt Christophe tot slot.

 

play_circle_filled

Omhoog