Marokko werd in 2020 zwaar getroffen door zowel de pandemie als een ernstige droogte. Zij troffen twee belangrijke sectoren van zijn economie: het toerisme en de landbouw. Sommige sectoren, zoals de textiel, voelden de impact ook terwijl andere, zoals de industrie, de crisis vrij goed doorstonden. In 2021 werd een licht herstel geconstateerd. Ondanks deze over het algemeen moeilijke omstandigheden bleven de trafieken van Transuniverse Forwarding op dit land stabiel en namen ze zelfs licht toe.
Transuniverse is vandaag een van de marktleiders in het groepageverkeer op Marokko. Onze onderneming bekleedt deze positie dankzij de intense samenwerking met haar dochters Transuniverse France en Transuniverse Maroc, alsook dankzij de banden met JTTL, een Marokkaanse expediteur en vervoerder die reeds verschillende decennia actief is op de nationale markt.
Verzekerde capaciteit
“Het groepageverkeer van en naar Marokko wordt gekenmerkt door een grote onbalans: ongeveer 90% is export en 10% is import. Dit heeft grote gevolgen voor de beschikbare transportcapaciteit. Vrachtwagens uit Marokko vervoeren hoofdzakelijk temperatuurgecontroleerde producten, waardoor het voor de ondernemingen moeilijk is om retourvracht te vinden. Dankzij haar sterke positie in België en Frankrijk kan Transuniverse hen grote volumes aanbieden. Dit stelt ons in staat bevoorrechte banden met hen tot stand te brengen en ons van voldoende capaciteit te verzekeren. Daardoor kunnen we een hoge vertrekfrequentie aanbieden,” zegt Eva De Brauwer, Traffic Operator voor Marokko bij Transuniverse in Wondelgem.
Synergieën met Frankrijk
Op Marokko werkt Transuniverse Forwarding in synergie met haar dochter Transuniverse France. Frankrijk is een zeer belangrijke handelspartner van Marokko, waardoor dat land meer verkeer genereert dan België. Voor Transuniverse biedt deze samenwerking een dubbel voordeel. “Enerzijds kunnen wij vanuit België en Frankrijk frequente rechtstreekse vertrekken naar onze cross-docking centra in Casablanca en Tanger Med aanbieden; anderzijds zijn wij in staat middelen en stromen te bundelen. Een vrachtwagen kan Wondelgem half geladen verlaten en de lading voltooien in Parijs of Valence. Op die manier kunnen wij in totaal zeven tot twaalf vertrekken per week naar Marokko garanderen,” voegt Hervé Caplier, directeur van Transuniverse France, toe.
Transuniverse Maroc: een troef
Sinds 2018 heeft Transuniverse Forwarding een eigen dochteronderneming in Marokko, met 10 werknemers. Zij werkt nauw samen met JTTL in Casablanca, in Tanger Med en op de luchthaven Mohammed V. Transuniverse Marokko zorgt voor het internationale verkeer en de cross-docking, terwijl JTTL voor de lokale douaneafhandeling en de nationale distributie zorgt. Deze samenwerking is een win-winsituatie op het vlak van efficiëntie, kwaliteit en snelheid,” zegt Frederik Boon, Export Manager bij Transuniverse Forwarding.
De economische moeilijkheden waarmee Marokko de laatste jaren te kampen had, hebben Transuniverse over het algemeen niet al te zeer getroffen. “Er is een daling in sommige sectoren waarneembaar – textiel bijvoorbeeld – maar deze is gecompenseerd door een stijging van de vraag in de regio Tanger-Med en in de automobielsector in het bijzonder,” voegt hij toe.
Economie onder druk
De COVID-19– crisis heeft Marokko in 2020 zwaar getroffen, met een aanzienlijk banenverlies in diverse sectoren, waaronder toerisme en textiel, tot gevolg. Ook de daaruit voortvloeiende sociaaleconomische nawerkingen – waaronder een toename van de armoede – speelden het land parten. Op de koop toe daalde de landbouwproductie in 2019 en 2020 aanzienlijk als gevolg van een aanhoudende droogte.
Een sector die al bij al goed stand hield, is de automobielsector. De regio rond de haven van Tanger Med is inderdaad een belangrijke hub voor deze industrie geworden. Zo heeft Renault er de grootste autofabriek van Afrika. De industriële en logistieke zones van Tanger spelen een steeds grotere rol bij de productie en logistiek van onderdelen. Daarnaast heeft de Stellantis-groep in 2019 een fabriek geopend in de buurt van de hoofdstad Rabat, terwijl het Chinese BYD de bouw van een fabriek voor elektrische auto’s in Tanger Med plant.
Het herstel van de wereldeconomie in 2021 bracht Marokko een relatieve groei. Na een daling van het bruto binnenlands product (bbp) met 6,3% in 2020, werd in 2021 een stijging met 7,2% genoteerd.
Donkere wolken en lichtpuntjes
Voor 2022 en 2023 rekenden de economen op een bescheiden groei (respectievelijk +1,1% en +4,6%). De oorlog in Oekraïne, de stijging van de brandstofprijzen en de forse toename van de prijs van ingevoerd graan zetten de Marokkaanse economie echter opnieuw onder druk, stelt de Wereldbank vast. Bovendien heeft de gestegen inflatie een sterke weerslag op het consumentenverbruik en leidde een nieuwe droogte tot een daling van de landbouwproductie met meer dan 17%.
Naast deze donkere wolken zijn er gelukkig ook lichtpuntjes. Zo verliep het herstel van het toerisme sneller dan verwacht. Ook de industriële sector laat een solide prestatie zien, al groeit die iets trager dan in het verleden.
Marokko in een notendop
- Officiële naam: Koninkrijk Marokko
- Hoofdstad: Rabat (1,97 miljoen inwoners)
- Oppervlakte: 446.550 km² (= 15 x België)
- Bevolking: 35,3 mln inwoners
- Staatshoofd: Koning Mohammed VI
- Regeringsleider: Premier Aziz Akhenouch
- Taal: Arabisch en Amazigh (berbers)
- Munt: Marokkaanse dirham (1 MAD = 0,095 EUR)
- Belangrijke steden: Casablanca (3,52 mln inwoners), Fez (1,17 mln), Marrakech (1,13 mln), Tangier (982.000), Agadir (805.000)
- BBP: 115 mrd USD (België: 522 mrd USD)
- BBP/Capita: 3.059 USD (België: 45.189 USD)
(Bron: Flanders Investment & Trade)