Meet the team : HR-manager Ellen De Cock

In juni begon Ellen De Cock als HR-manager bij Transuniverse Forwarding. Haar loopbaan stond al in het teken van human relations management bij onder meer La Lorraine, Acerta, ASAP en Napoleon Sports & Casino. Ze zet nu haar eerste stappen in het transport en de logistiek, bij een snelgroeiend bedrijf. Dat betekent een mooie uitdaging: het is niet eenvoudig om nieuwe mensen te rekruteren in een sector gekenmerkt door een krappe arbeidsmarkt

 

Het is de eerste keer in jouw professioneel traject dat je in de logistiek actief bent. Wat trok je aan bij Transuniverse?

Voor een HR-manager maakt de sector eigenlijk niet zoveel uit, wel het inhoudelijke. Hier combineer ik verantwoordelijkheden in zowel de ‘soft HR’ als de ‘hard HR’, wat vrij uitzonderlijk is. In veel bedrijven zijn beide afgebakend. Met ‘soft HR’ bedoelt men menselijke aspecten van het personeelsbeleid zoals sollicitaties, evaluaties, onboarding, employer branding enzovoort. ‘Hard HR’ zijn de meer operationele aspecten zoals verloning en wetgeving. Een zeer generalistische rol met andere woorden. Wat zeker ook meespeelde is de goede klik met de leden van het directiecomité.

 

Is het transport verschillend van andere sectoren op gebied van HR?

Het was wel even aanpassen, ja. De omgang tussen de mensen is veel informeler en losser dan in de sectoren waar ik vroeger actief was. De werkdruk is er ook hoger, onder meer omdat er veel pieken zijn. Het is ook een sector met veel factoren die de keten kunnen doen haperen: een ontbrekend document, een vrachtwagen die vertraging heeft, een order die niet goed is ingevuld… Dat kan bij de medewerkers aanleiding geven tot frustraties. Die worden in de hand gewerkt door telewerk want je kunt niet zomaar in een kantoor binnenspringen om even een probleem te bespreken. Dat zal een aandachtspunt blijven als we later het deels thuiswerken verderzetten.

 

Transuniverse kent een snelle groei, terwijl de sector met een groot personeelstekort kampt. Hoe pak je het aan om nieuwe mensen aan te trekken?

Niet alleen Transuniverse groeit snel. In de regio van Gent is ook bij andere transport- en logistiekbedrijven de vraag naar personeel bijzonder hoog. Het is dus niet gemakkelijk om nieuwe mensen te rekruteren. Daarom volgen we vandaag twee grote pistes. Enerzijds werken we met een inhouse interimkantoor die dedicated voor ons nieuwe medewerkers zoekt. Twee dagen per week werkt iemand van hen in onze kantoren om voeling met het bedrijf te hebben. Anderzijds werken we samen met scholen en ook onze jobsite helpt ons om instroom te genereren.

 

Wat staat er op jouw to do-lijst naar de toekomst toe?

Een eerste actiepunt is meer employer branding: Transuniverse buiten de sector meer bekend maken via onder meer de sociale media. Een tweede is meer aandacht voor de begeleiding van de nieuwe medewerkers en voor opleidingen. Door de werkdruk en de coronamaatregelen is het moeilijk om inspanningen in die zin te verwezenlijken. Een derde punt op mijn lijstje is het verhogen van het welbevinden van de medewerkers. Gelukkige medewerkers = gemotiveerde medewerkers = gezond bedrijf!

 

 

 

play_circle_filled

Omhoog