E-tracker

E-tracker toont klant hoe het met zijn zending zit

 “Hoe zit het met mijn zending?” Het is een vraag die elke verlader zich geregeld stelt en waarop hij graag een duidelijk antwoord krijgt. Transuniverse Group sleutelt met zijn nieuwe e-tracker verder aan een performante en proactieve rapportering.

De transportsector is de jongste decennia enorm veranderd en de concurrentie is er niet minder hevig om geworden. Een goede opvolging van de zendingen en een duidelijke communicatie naar de klanten toe zijn essentieel geworden.

Chauffeurs die binnenlandse ritten uitvoeren voor Transuniverse, zijn sinds kort voorzien van een PDA (personal digital assistant) waarmee ze alle gegevens over de ladingen die ze ophalen of afleveren, rechtstreeks langs elektronische weg doorsturen.

Tijdens de zomer test de groep dat systeem ook uit bij een twintigtal internationale chauffeurs. In het najaar hoopt Transuniverse daar de nodige lessen uit te trekken voor een verdere uitrol.

Vijf stappen

Sinds juni dienen die gegevens om de e-tracker te voeden die klanten vertelt wat de status van hun zending is. Via dat portaal hebben zij met een unieke toegangscode toegang tot die informatie.

De e-tracker onderscheidt vijf stappen: de registratie van het transportorder (op basis van dat ordernummer maakt het systeem de unieke toegangscode voor de klant aan), de afhaling van de zending bij de klant, de aankomst bij Transuniverse, het vertrek bij Transuniverse en de levering op bestemming.

Automatisch bericht

Wanneer een truck bij Transuniverse in Wondelgem de baan opgaat, bijvoorbeeld, vertrekt gelijktijdig een shipping departure notice per mail naar de ontvanger. Dat bevat een link waar hij kan doorklikken om alle info te raadplegen, en de verwachte datum van levering. Dat mailtje is opgesteld in de eigen taal van de ontvanger. Op de e-tracker zelf kan de klant kiezen tussen Engels, Frans en Nederlands als voertaal.

De klant hoeft zelf niet meer bellen, is het grote voordeel. Als hij dat wenst, kan hij bovendien dagelijks automatisch op de hoogte gehouden worden van de exacte status. Antwoorden op veelgestelde vragen (frequently asked questions of FAQ’s) staan dan weer op de e-tracker zelf te lezen.

e-tracker
play_circle_filled

Omhoog