Transuniverse Forwarding neemt hoge vlucht na Brexit

Terwijl veel bedrijven nog altijd kampen met de naweeën van de Brexit, schakelt Transuniverse een tandje hoger om de toegenomen volumes op te vangen. “Zoals iedereen hebben we het in januari niet gemakkelijk gehad, vooral met klanten in het VK die de formaliteiten hadden onderschat. Maar dankzij de expertise van onze douanespecialisten en planners hebben we de schok goed kunnen opvangen. We voeren onze capaciteit zelfs op”, zegt Kevin Van Ongeval, Group Operations Director bij Transuniverse.

In het vooruitzicht van de Brexit hadden de meeste exporterende bedrijven in de Europese Unie zich doorgaans goed voorbereid. “Aan exportzijde was alles vrijwel onder controle toen het Verenigd Koninkrijk op 1 januari uit de EU stapte. Aan de andere kant van het Kanaal, daarentegen, was dat niet het geval. De meeste Britse bedrijven dachten uit onwetendheid dat de verandering ‘a piece of cake’ zou zijn. Door ontbrekende of foutieve documenten geraakten massa’s zendingen niet ingeklaard. Zij stapelden zich in de overslagcentra in het VK en België op, met vertragingen van meerdere dagen tot gevolg”, legt hij uit.

“De teams van Transuniverse waren goed voorbereid. We hebben nieuwe planners aangetrokken, de administratieve ploeg uitgebreid en extra materieel ingezet. Toegegeven: alles liep niet altijd van een leien dakje en ook onze partners in Londen, Birmingham en Hull kenden problemen. Toch konden onze transportoperaties al bij al vlot verlopen. Veel nieuwe klanten vonden dan ook de weg naar Transuniverse. Tijdelijk moesten we zelfs een aantal van hen ‘on hold’ zetten om de trafieken in die moeilijke omstandigheden te kunnen bolwerken”, voegt Van Ongeval toe.

Tragere rotatie

In de loop van februari kwam er verbetering. “Voor veel van onze vaste klanten komt stilaan de routine erin. Maar de trafieken blijven in beide richtingen zeer druk, wat tot capaciteitsproblemen leidt. Deze worden aangescherpt door een veel tragere rotatie van de opleggers en containers. De douaneformaliteiten in de havens en in het Britse hinterland nemen tijd in beslag, waardoor ze langer onderweg blijven. We zetten meer eigen en gecharterde opleggers en meer 45 voetcontainers in. Toch ondervinden we nog steeds een capaciteitstekort”, zegt Kevin Van Ongeval nog.

Extra mensen

Daarnaast investeerde Transuniverse in extra mensen. “Ook na 31 december hebben we nieuwe mensen aangetrokken. Onze VK-ploeg is verdubbeld tot zes mensen, met extra nadruk op douane en inklaring, waar ook extra personeel werd bijgezet. Twee vacatures staan overigens nog open. Daarnaast hebben we in januari extra geïnvesteerd in automatisering om de communicatie met de afzenders, de ontvangers, de brokers en de agenten te optimaliseren”, klinkt het verder.

“Door de Brexit-perikelen wordt het VK een nichemarkt waarin kennis van de formaliteiten en documenten doorslaggevend is. Zij die de kennis in huis hebben worden de leiders op die markt. Daar hoort Transuniverse resoluut bij”, zegt Kevin Van Ongeval. “Die perikelen hebben ook een impact op de kost van de transporten van en naar het VK. De tragere rotatie van het materieel en de extra mensen vertegenwoordigen een structurele meerkost. Op termijn zal dat een impact hebben op de transportprijzen”.

 

play_circle_filled

Omhoog