Transuniverse werkt mee aan vrachtwagenhub van de toekomst

Transuniverse ontwikkelt samen met Quares (vastgoed) en Peripass (‘yard management’ oplossingen) een totaal nieuw concept van vrachtwagenzone, de ‘gate hub’. Die beveiligde zone nabij het Kluizendok in North Sea Port zou door verschillende logistieke bedrijven gebruikt worden als gemeenschappelijke parking waar ook formaliteiten worden afgehandeld, fysieke en documentaire controles worden uitgevoerd, enzovoort.

Steeds meer logistieke bedrijven strijken neer in het Gentse deel van North Sea Port. Ook in de naburige gemeentes – zoals Wondelgem, waar Transuniverse gevestigd is – groeien de transport- en logistieke activiteiten. Dit betekent dat het vrachtwagenverkeer in de regio fors zal toenemen en dat ook de nood aan degelijke parkeerplaatsen zal groeien.

“Het ‘gate hub’-concept dat we uitwerken gaat uit van het clusteren van die vrachtwagens in één zone waarin ze niet alleen kunnen parkeren – voor het nemen van de wettelijke rusttijden – maar ook hun beurt kunnen afwachten voor het aanmelden aan de laad- en losplaats van de deelnemende bedrijven. Daar kunnen ook controles en formaliteiten uitgevoerd worden. De bedrijven kunnen zo hun werking optimaliseren en hun ruimte beter benutten, bijvoorbeeld door te vermijden dat er aan hun eigen poort een rij vrachtwagens staat te wachten om geladen of gelost te worden”, zegt Michel Nierinck, bestuurder bij Transuniverse.

Taken bundelen

Deze clustering maakt het ook mogelijk om de personeelskosten te drukken door bepaalde taken te bundelen. Een vrachtwagen zou pas worden doorgestuurd als het basispapierwerk is gedaan, het voertuig is gecontroleerd, het laaddock in het magazijn beschikbaar is of de lading klaar is. Het clusteren van diensten voor verschillende bedrijven opent ook mogelijkheden voor het automatiseren en digitaliseren van de processen in het verkeer van en naar de laad- en losplaatsen.

Kluizendok

De plek waar de hub zou komen is een zone van 6 hectare aan de ingang van het Kluizendok die door haar grillige vorm niet in aanmerking komt voor de bouw van een warehouse. Het meest zichtbare deel van de gate hub zou de beveiligde parking voor 250 vrachtwagens zijn. Opties die worden onderzocht zijn faciliteiten voor de chauffeurs, een truckwash, een weegbrug en een tankstation.

Op de tekentafel

“Het project ligt nog op de tekentafel. De juridische, financiële en operationele contouren zijn nog niet volledig vastgelegd. De deur staat nog open voor extra partners die mogelijk geïnteresseerd zijn om zich bij ons aan te sluiten”, geeft Michel Nierinck aan. Om het concept uit te werken hebben Transuniverse, Quares en Peripass een O&O-subsidie van 500.000 euro ontvangen van het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO).

“Voor het eind van dit jaar moeten we kunnen zien of we dit project kunnen laten slagen, wat het kost en wie bereid is om samen met ons te investeren. Als het concept haalbaar is, kunnen we de procedures opstarten om de ‘gate hub’ te realiseren. Ons streefdoel is om in 2023 operationeel te zijn”, zegt Michel Nierinck tot slot.

play_circle_filled

Omhoog