Terugblik op een uitdagend jaar

De uitbraak van de pandemie en de turbulente tijden die erop volgden noopten veel bedrijven tot ingrijpende aanpassingen. Transuniverse Forwarding maakte van de nood een deugd. “Op talrijke gebieden heeft ons bedrijf zichzelf heruitgevonden”, zegt Kevin Van Ongeval, directeur Group Operations. Terugblik op een turbulent maar succesvol jaar.

 

“Vandaag werkt bijna het volledige administratieve team van thuis uit en voorlopig zijn we niet van plan om het roer onmiddellijk om te gooien. De planners werken in een beurtrolsysteem, waarbij ze deels op kantoor werken omdat zij soms fysiek naar het crossdockmagazijn moeten gaan. Dat magazijn is overigens nog steeds verboden terrein voor wie er niet perse aanwezig moet zijn. Gelukkig is het voldoende groot om er met respect voor de ‘social distancing’ te kunnen werken. Voor de verkopers waren de gevolgen ingrijpend: zij moesten continu inspelen op mogelijke marktveranderingen maar konden de baan niet opgaan. Van achter de computer contacten leggen en onderhouden vergt een hele aanpassing”, legt Kevin uit.

“Wij hebben onze werking dus opnieuw moeten uitvinden. De crisis was ook een uitstekend moment van bezinning: wat verlangt de klant van ons en hoe moeten wij ons hieraan aanpassen? Veel processen zijn onder de loep genomen en bijgestuurd om de organisatie zo ‘lean’ en efficiënt als mogelijk te maken. Dat vertaalde zich in investeringen in IT – zoals de update van ons klantenportaal en douanesoftware – maar ook in nieuwe samenwerkingen met sterke partners. In Scandinavië werken we nu samen met LEMAN, in Italië met Italmondo en sinds kort in Engeland met Europa Road”, voegt hij toe.

“Als gevolg van de pandemie staat de capaciteit onder druk, waardoor elke truck meer dan optimaal gepland wordt en elke onnodige kilometer effectief vermeden wordt. Hierdoor is de omzet van de expeditieactiviteiten vorig jaar op enkele duizenden euro’s na stabiel gebleven, terwijl de marges een stijging vertoonden”, zegt Kevin nog.

 

Trafiekstijging ondanks de coronacrisis

De meeste van de EU-landen deden het qua omzet – op enkele kommapercenten na – even goed als 2019, wat op zich een succes is in een Covid-jaar. Maar enkele landen deden het zelfs beter. De opstart van de partnerships met LEMAN en Italmondo deed de lijnen op Scandinavië en Italië ‘boomen’, waardoor we een mooie groei van de volumes konden realiseren.

Ook Ierland kende een forse groei: de omzet steeg vorig jaar met 11% tegenover 2019. Dat kwam deels door de overname twee jaar geleden van Ierlandspecialist GC Trans, maar ook door de Brexit: business die vroeger via Groot-Brittannië werd verscheept, vindt nu rechtstreeks zijn weg naar Ierland.

Ook de trafiek van en naar Tunesië evolueerde gunstig, dankzij de wijziging van agent (AST) twee jaar geleden. Die trafiek zet overigens zijn groei gestaag verder.  

Toch is het niet overal rooskleurig: “We stellen vast dat de Turkse markt het moeilijk heeft door de economische situatie in het land.  Hierdoor raakte de balans tussen export en import uit evenwicht, wat uiteraard zijn impact heeft op de transportprijzen”, stelt Kevin vast.

 

Wat na de COVID-crisis?

“Al bij al hebben we de periode met verplicht thuiswerk goed doorstaan. We hebben er zeker ook veel uit geleerd. Post-corona zullen wij dan ook verder gaan met het deels thuiswerken, al zullen de medewerkers vaker naar kantoor komen. Het thuiswerk biedt veel voordelen, maar we merken toch dat er wel wat afstand ontstaat. We zetten daarom nog meer in op communicatie om de band tussen het bedrijf en de medewerkers te versterken”, zegt Kevin tot slot.  

play_circle_filled

Omhoog