Meet the team: Ludovico Balduccio (Multimodal Traffic Manager)

Steeds meer bedrijven zijn ervan bewust dat zij de CO2-uitstoot van hun transporten moeten doen dalen. Dat zal de vraag naar multimodaal vervoer doen stijgen. Daarnaast staat vast dat de transportcapaciteit onder druk zal komen, onder meer door het chauffeurstekort. Momenteel is dit probleem minder acuut door de daling van de industriële activiteit in Europa, maar deze situatie is tijdelijk. Het staat dan ook in de sterren geschreven dat de vraag naar multimodaal transport zal stijgen. Daarom heeft Transuniverse Forwarding Ludovico Balduccio aangetrokken als Multimodal Traffic Manager.

 

De achtergrond van Ludovico (40) is atypisch in de transportsector: hij is master in biowetenschappen. Nadat hij dit diploma aan de universiteit van Bologna haalde, verhuisde hij naar Gent, zijn vrouw achterna. Zij leerden elkaar in Bologna kennen, waar zij op Erasmus was. “Aan de universiteit van Gent ben ik aan een doctoraat begonnen over de economie van hernieuwbare energie en producten. De focus lag op de vergroening en verduurzaming van de economie. Maar na drie jaar stelde ik vast dat mijn werk te academisch was en niet genoeg praktijkgericht. In zo’n academische wereld ben je ook wat eenzaam, terwijl ik een ‘team player’ ben. Ik besloot in 2014 dan ook om naar de privésector over te stappen”, zegt hij.

”Zo ben ik vrij toevallig terechtgekomen in een Gents transportbedrijf dat toen zijn trafieken op Italië wou uitbreiden. Het zocht hiervoor iemand die Italiaans sprak. Die groei kwam er, onder meer dankzij het aanbod van multimodale diensten. Het resultaat was de opening van een eigen kantoor in Italië om die groei te bestendigen. Door de verschuiving van de activiteiten naar daar werd ik weer geconfronteerd met een vrij eenzame werkomgeving. Toevallig ontmoette ik mensen van Transuniverse en ging het gesprek over multimodaal vervoer. De klik was er en ik besloot om de overstap te doen naar Transuniverse, waar ik in januari Multimodal Traffic Manager werd”, legt hij uit.

 

Stapsgewijs (terug) opbouwen

Transuniverse zette zijn eerste stappen in het multimodale vervoer enkele jaren geleden in de overtuiging dat de vraag naar meer duurzaam transport zou groeien. Onder meer door pandemie, de verstoringen van de toeleverinsgketens in Europa en de impact van de hoge elektriciteitsprijzen op het spoorvervoer konden de verwachtingen niet ingelost worden. Toch blijft ons bedrijf ervan overtuigd dat de vraag naar duurzaam transport zal groeien. Ludovico moet ervoor zorgen dat het klaar is om aan die vraag te kunnen beantwoorden.

“De basis voor die  nieuwe start is alvast voorhanden, omdat Transuniverse de afgelopen jaren investeerde in transportmateriaal dat aangepast is aan multimodaal vervoer. We beschikken al over 32 huckepack-trailers en 38 45’ palletwide containers in onze vloot. De transportmarkt is wat aan het afkoelen en dus is het nu een goed moment om die dienstverlening stapsgewijs op te bouwen en de organisatie hierop af te stemmen. Vandaag bieden we al drie vertrekken per week aan op twee lijnen naar Italië, maar we verwachten dat we vrij spoedig dagelijkse vertrekken kunnen aanbieden. En dankzij ons beschikbaar transportmaterieel kunnen we indien nodig snel opschalen”, aldus Ludovico.

 

Opportuniteiten en uitdagingen

De trafieken op Italië hebben traditioneel een groot marktaandeel in het multimodale vervoer van en naar de Benelux. Transuniverse ziet ook een zeer groot potentieel in een aantal trafieken zoals die op het Verenigd Koninkrijk, Griekenland, Portugal en Spanje. “Samen met het materieel van onze partners en onze organisatie zullen wij op termijn in staat zijn een multimodale dienst op grote schaal aan te bieden op alle landen. Zeker omdat er in de toekomst nieuwe investeringen zullen volgen”, stelt hij. Maar hij ziet ook een aantal uitdagingen.

“Het is niet gemakkelijk om de mogelijkheden te verzoenen met de verwachtingen van klanten op gebied van prijs en lead times. Momenteel is multimodaal vervoer iets duurder dan het pure wegvervoer, terwijl dat voor de pandemie nog omgekeerd was. Dat komt vooral omdat de hoge elektriciteitsprijzen een grotere impact hebben op het spoorvervoer dan de hoge dieselprijs op het wegvervoer. En de vraag naar wegvervoer is door de verminderde activiteit van de industrie in Europa gedaald, wat de prijzen van het wegvervoer momenteel licht doet dalen. Al kunnen we stellen dat dit tijdelijk is: het chauffeurstekort wordt steeds nijpender en de regelgeving steeds strikter. Ik verwacht dan ook dat op termijn de vraag naar multimodaal vervoer exponentieel zal stijgen”, zegt Ludovico.

 

Trend is ingezet

“Wat ook zal meespelen is de veranderende mentaliteit. Steeds meer grote bedrijven zijn zich ervan bewust dat hun transporten minder CO2 moeten uitstoten. Zij staan meer open voor een modal shift. Kmo’s, daarentegen, beseffen minder dat ook zij voor meer klimaatvriendelijk transport moeten kiezen. Zij focussen vaak meer op het verbeteren van hun productie dan op dat van hun supply chain. Multimodaal vervoer is dan ook buiten hun comfortzone. Transuniverse kan hen helpen om de ‘mental shift’ te doen, onder meer door hen erop te wijzen dat multimodaal vervoer een volwaardig onderdeel is van ons aanbod. Met mijn kennis van de markt kan ik hen ondersteunen in het zoeken naar de gepaste oplossing”, klinkt het nog.

 

Transuniverse staat paraat

Ludovico verwacht dus geen plotse explosie van de vraag naar multimodaal transport. Hij is er wel van overtuigd dat die vraag stapsgewijs zal groeien. “De trend naar meer klimaatvriendelijk transport is ingezet en ook de klanten van de kmo’s zullen hen vragen wat ze op gebied van CO2-vermindering doen. Daarnaast zal de industrie weer opleven en komt het tekort aan wegvervoercapaciteit snel  terug. Onze boodschap aan de markt is dan ook: wij staan vandaag al klaar om in te spelen op de noden van de klanten die ook het multimodale vervoer willen inzetten”.

play_circle_filled

Omhoog