Land in de kijker: Turkije

In 2018 kwam de Turkse economie door een financiële crisis – na bijna 20 jaar forse groei – plots tot stilstand. De coronacrisis in de lente van 2020 fnuikte het lichte herstel dat in 2019 werd ingezet. Ondanks de economische onzekerheid blijven de trafieken van Transuniverse Forwarding groeien. Ze bereiken dit jaar zelfs recordniveaus.

 

“Turkije is een van de eerste landen die Transuniverse bediende. Toen ik bijna 30 jaar geleden op die dienst aan de slag ging, waren de volumes op dat land nochtans nog vrij klein: ze waren goed voor een halve vrachtwagen per week. De Turkse economie kende vanaf 2000 een forse groei en onze trafieken evolueerden mee. In 2013 kregen deze trafieken een nieuwe boost dankzij een samenwerking met de groep EKOL, de marktleider in dat land. Hierdoor kregen we niet alleen toegang tot meer capaciteit, maar ook tot haar fijnmazig distributienetwerk in Turkije. Vandaag verzekeren we niet minder dan 22 à 23 vertrekken van groepage- en volle vrachtwagens per week”, zegt Daisy Veldeman, Senior traffic operator Turkije bij Transuniverse.

 

“We hebben natuurlijk de weerslag van de financiële crisis in 2018 gevoeld, net als de impact van de coronacrisis. Maar we zitten vandaag weer op niveau. Die opwaartse trend zet zich door. Begin december haalden wij al met 1.000 exportwagens en 1.200 importwagens de volumes van heel 2019”, voegt Guy Van Assel, export manager Turkije, toe.

“In het verleden was de verhouding tussen export en import 60/40. Door de forse waardevermindering van de Turkse lira is de verhouding nu omgekeerd. Maar wij kunnen niet klagen: de export vanuit België – veel onderdelen en half afgewerkte producten – blijft dynamisch. De trafieken zijn dus bijna in evenwicht, wat gunstig is voor het aanbod naar de klanten toe”, zegt Guy nog.

 

Meer schommelingen

Dat dat quasi evenwicht gunstig is voor de dienstverlening beaamt Daisy. “Dat is goed voor de capaciteit, zodat wij nieuwe klanten konden aantrekken. Al is het soms wat sleutelen met de planning: vroeger was het drukker in altijd dezelfde periodes. Nu zijn er meer schommelingen. Dat brengt uitdagingen met zich mee. Momenteel kennen we transittijden zo’n 6 dagen over de weg en van zo’n 8 à 9 dagen in intermodaal. Sinds corona is het echter iets moeilijker om klokvast te rijden, onder meer omdat de wachttijden aan de grenzen kunnen variëren.”

 

“De intermodale verbinding met Turkije zit overigens in de lift. Volle vrachtwagens rijden van België naar Keulen, waar ze de trein nemen naar Triëst in Italië om dan het schip te nemen naar de haven van Yalova nabij Istanbul. De verbinding is iets trager dan over de weg, maar is veel duurzamer. Steeds meer bedrijven kiezen voor deze groene oplossing”, stelt Guy vast.

 

Economische groei

Dat de trafieken van en naar Turkije op een hoog niveau bleven was geen evidentie, zo blijkt uit de analyse de Turkse economie. Vanaf 2000 kende Turkije een forse sociale en economische vooruitgang, waardoor het een ‘hoger-midden’ inkomenland werd. In 2018 keerde het tij door een financiële crisis die het in een recessie bracht. In 2019 volgde een licht herstel, maar in 2020 volgde door de pandemie een nieuwe klap.

 

Voor de financiële crisis van 2018 werkte de Turkse overheid op lange termijn en implementeerde ze ambitieuze hervormingen op verschillende vlakken, onder meer op dat van buitenlandse handel. Zo groeide Turkije naar de EU toe, wat zich uitte in een versnelde harmonisering van de wetten en regelgeving. Zelfs de globale crisis van 2008/2009 remde de opgang amper.

 

Terugval

Sinds 2018 gaat het Turkije niet meer echt voor de wind. De inflatie steeg dat jaar naar een recordhoogte van bijna 25%. Vandaag is ze nog officieel 12%, maar ze wordt door experten hoger ingeschat. Ook de werkloosheid is met 14% hoog en de jeugdwerkloosheid met 26% is zelfs dramatisch. Ondanks het ‘nieuw economisch programma’ dat gericht was op het bevorderen van de uitvoer en het verhogen van de binnenlandse besparingen is het begrotingstekort niet echt onder controle. Daarbij komt nog dat de investeringen terugvielen: het vertrouwen van veel buitenlandse investeerders is grotendeels zoek.

 

De Turkse lira is na een zwaar verlies in augustus 2018 licht hersteld, maar is sinds eind 2019 continu aan het dalen. Intussen is ze tot een historisch dieptepunt gezakt: ten opzichte van augustus 2018 heeft ze tegenover de euro ruim de helft van haar waarde verloren. Als gevolg hiervan wordt import uit Europa erg duur.

 

Hoewel die waardevermindering de export had kunnen helpen, daalden de cijfers. Ook het gunstige effect ervan op het toerisme werd tenietgedaan. Door de coronapandemie blijven de toeristen massaal weg. De twee sterkhouders van de Turkse economie zijn dus in schok. In 2020 daalde het bbp met 5,0% en dit jaar zal het eindigen rond +5,0%. De verwachting voor 2022 is +4,0% en voor 2023 +3,5%.

 

Turkije in een notendop

  • Officiële naam: Republiek Turkije
  • Hoofdstad: Ankara (3,517 miljoen inwoners)
  • Oppervlakte: 783.562 km² (26 x België)
  • Aantal inwoners: 84,7 miljoen
  • Staatshoofd: President Recep Tayyip Erdoğan
  • Regeringsleider: President Recep Tayyip Erdoğan
  • Munt: Turkse lira (100 TRY – 6,4 EUR)
  • Belangrijke steden: Istanboel (14,8 mln inwoners), Ankara (3,5 mln), Izmir (2,5 mln), Bursa (1,4 mln), Adana (1,2 mln)
  • BBP: 761 miljard USD (533 miljard USD in België)
  • BBP/Capita: 9.127 USD (46.414 USD in België)

 

Bron: Flanders Investment & Trade

 

play_circle_filled

Omhoog