Land in de kijker: Ierland

Ierland kent een bloeiende economie. Zelfs in het coronajaar 2020 werd economische groei genoteerd. Groepage op dat land is een van de specialiteiten van Transuniverse. Zijn trafiek groeit zelfs aan een sneller ritme dan dat van de Ierse economie.

 

Transuniverse nam eind 2018 GC-Trans uit Herentals over. Eigenaar en Ierland-specialist Denis Glorie vervoegde het team in Wondelgem. Zijn inbreng legde Transuniverse geen windeieren. “In 2018 hadden we drie vertrekken per week naar Ierland. Vandaag zijn het maar liefst 16 ‘westbound’-vertrekken per week. De import vanuit Ierland steeg van één vertrek om de twee weken in 2018 naar zo’n drie volle vrachtwagens met groepage- en deelladingen per week”, zegt Denis.

 

Vorig jaar zijn de volumes van Transuniverse naar en van Ierland – ondanks de sanitaire crisis – alweer gestegen. Dat is te danken aan de dynamiek van de Ierse economie, de efficiënte dienstlevering dankzij een gerenommeerde Ierse partner, de commerciële focus, de flexibiliteit van de Ierse desk in Wondelgem en de specifieke marktkennis van Denis. Dat is veel partners en agenten trouwens niet ontgaan: wij bieden hen een ‘eurohub-service’ aan waarbij wij zendingen van pakweg Polen of Italië via Wondelgem naar Ierland kunnen routen en omgekeerd.

 

“Transuniverse heeft relaties met zowat alle rederijen die op Ierland varen. We verschepen niet alleen via Dublin, maar ook via Belfast en Cork, zowel met shipper’s owned als liner’s owned equipment. Zo kunnen we een zeer brede keuze van trailers, containers, reefers, curtainside containers en flatbeds voor buitenmaatse cargo enzovoort aanbieden”, legt Denis uit.

 

De groei zet zich overigens door. Tijdens het eerste kwartaal van 2021 steeg de export met maar liefst een derde. Dat is onder meer een gevolg van de Brexit: Ierse bedrijven kopen meer in andere landen van de EU nu import uit het VK douaneplichtig is en de regels voortdurend aangescherpt worden. Daarbij komt nog dat ladingen met bestemming Noord-Ierland die voordien via de landbrug vervoerd werden, nu via de haven van Belfast passeren. Noord-Ierland behoort immers, ondanks de Brexit, douanetechnisch nog steeds tot de EU.

 

“Door die forse toename van de trafieken kan men hier en daar op het ‘groene eiland’ tekenen van oververhitting in de logistieke markt waarnemen”, stelt Denis vast.

 

Van arm naar rijk

Lange tijd was Ierland het armste land van West-Europa met verschillende emigratiegolven als gevolg: tussen 1850 en 1950 daalde de Ierse bevolking van zeven miljoen tot minder dan drie miljoen. Na WO II herstelde het land – dat tijdens de oorlog neutraal was gebleven – zich. De toetreding tot de Europese Economische Gemeenschap in 1973 (nu de Europese Unie) gaf het een boost, maar de echte economische doorbraak werd in de jaren 1990 opgetekend. Ierland maakte toen een periode van zeer hoge economische groei door (tot gemiddeld 9,9% per jaar). Het land ontpopte zich tot de ‘Keltische Tijger’. In 2006 werd het zelfs het op een na rijkste land (per capita) van de EU (na Luxemburg).

 

De Ierse economie veranderde in de jaren 1990 van een landbouweconomie in een dynamische exporteconomie van hightechproducten en diensten. Talrijke Amerikaanse IT- en tech-bedrijven, hebben er hun Europese zetel, zoals Apple, Dell, Intel, Microsoft, Google, Facebook, Twitter en nog vele andere. Ook de farma-industrie kende er een mooie bloei, met onder meer Pfizer en GSK.

 

Vandaag vormen de diensten 49% van het bruto binnenlands product (bbp), de industrie 46% en de landbouw nog amper 5%. Het geheim van de Ierse economie is naast de lage belastingen voor buitenlandse ondernemingen, de voordelige ‘pay-pacts’ (een soort cao) en de kwaliteit van het Ierse onderwijs.

 

Indrukwekkende heropleving

Na de bankencrisis van 2007/2008 ging Ierland door een diep dal, maar in 2014 kende de economie een forse heropleving. Sindsdien schommelt de jaarlijkse groei rond de 8%. In het coronajaar 2020 was Ierland zelfs het enige land van de Europese Unie dat een groeicijfer kon voorleggen. Dat bedroeg maar liefst 3%. Deze trend lijkt dit jaar aan te houden. Toch blijven de groeivooruitzichten voor 2021 en 2022 met respectievelijk 3,4% en 3,5% onder het Europees gemiddelde. De Brexit en de haperingen in de handelsstromen met het VK zijn hiervoor verantwoordelijk.

 

Export domineert

Ierland voert veel meer uit (170 miljard USD in 2019) dan het invoert (101 miljard USD). Het exporteert vooral naar de VS (31,8%), het VK (10,3%), België (10,2%) … De import komt vooral uit het VK (22,5%), de VS (15,5%) en Frankrijk (13,6%).

 

Ierland in een notendop

  • Hoofdstad: Dublin (527.600 inwoners)
  • Belangrijke steden: Cork (119.230 inwoners) en Galway (75.529 inwoners)
  • Oppervlakte: 70.282 km² (= 2,3 x België)
  • Aantal inwoners: 4,92 miljoen
  • Staatshoofd: President Michael D. Higgins
  • Premier: Micheál Martin
  • Talen: Engels (voertaal) en Gaelic
  • Munt: Euro
  • Bruto binnenlands product (bbp): 399 miljard USD (België 533 miljard USD)
  • Bbp/capita: 80.779 USD (België: 46.414 USD)

 

play_circle_filled

Omhoog