Transuniverse gaat door op intermodaal élan

Nadat begin deze zomer de strategische beslissing genomen werd om resoluut in te zetten op intermodaal vervoer, ontwikkelt Transuniverse Forwarding nieuwe initiatieven op dit gebied. De spoordienst op Italië is nu volledig operationeel, een shortsea-dienst op Hull is opgestart en intermodale diensten op Hongarije en Spanje staan in de steigers. “Om de groei te begeleiden zoeken we momenteel een extra operationele man of vrouw”, zegt operations manager Kevin Van Ongeval.

Om de intermodale diensten op te zetten kocht Transuniverse eerder dit jaar dertig highcube palletwide 45’ containers aan bij Unit 45. Deze hebben eenzelfde laadcapaciteit als opleggers. Naast twintig klassieke gesloten containers werden ook tien containers met schuifgordijnen aangeschaft. Deze laadkisten vertegenwoordigen het grootste deel van de 300.000 euro investering voor de eerste fase van de intermodale expansie. In dat bedrag zitten ook investeringen in IT.

“Alle containers werden in de loop van de zomer geleverd en ze zijn nu allemaal in rotatie”, legt Van Ongeval uit. “Nadat In augustus de eerste tests succesvol werden uitgevoerd, zijn we sinds september het verkeer aan het opvoeren. De containers pendelen tussen de spoorterminals van Shuttlewise aan het Kluizendok en Mortara, nabij Milaan.  Ze vertrekken Dag A en komen Dag C aan, waarbij de lading nog dezelfde dag bij de klant geleverd wordt. Voorlopig bestaat de lading uit volle vrachten, maar op termijn zullen ook groepagezendingen vertrekken. In dat geval zal de levering bij de klant op Dag D gebeuren”.

Per schip naar Hull

Inmiddels heeft Transuniverse een tweede intermodale verbinding opgezet, ditmaal per schip. Drie maal per week vertrekt een shortsea containerschip van de rederij I-Motion Shipping vanuit het Kluizendok in Gent naar Hull in het Verenigd Koninkrijk. Per week steken vijf à tien containers van Transuniverse de Noordzee per schip over.

Andere projecten

Ook andere bestemmingen worden bestudeerd. Zo staan twee nieuwe diensten – allebei op Spanje – in de steigers. Een daarvan zal de containers via het spoor over Perpignan naar Catalonië voeren. De tweede intermodale verbinding zal of per spoor over Biarritz naar Baskenland en de Asturias verlopen, ofwel per schip van Zeebrugge naar Santander. “Net als de spoorpendel op Italië zullen de diensten zich in eerste instantie op de volle vrachten richten. De startdatum is nog niet vastgelegd. Wij werken de praktische details nog uit”, zegt Kevin Van Ongeval.

Een volgende intermodale verbinding die wij willen opzetten, is er een op Hongarije. Vandaag pendelen er al huckepack-opleggers voor Transuniverse tussen Wondelgem, Keulen (waar ze op de trein gezet worden) en Hongarije, maar nu is het de bedoeling om de eigen containers in zetten en rechtstreeks tussen Gent en Hongarije te sporen. “Een eerste test is al achter de rug. Maar we gaan niet over één nacht ijs. De komende weken organiseren we nog enkele testtrajecten, zodat we naar verwachting begin 2019 van start kunnen gaan”, klinkt het tot slot.

play_circle_filled

Omhoog