Land in de kijker: Italië

Iets meer dan een jaar geleden sloten Transuniverse Forwarding en Italmondo een strategisch samenwerkingsakkoord. Sindsdien verzekert deze Italiaanse groepagespecialist de distributie van onze zendingen in heel Italië en omgekeerd. “Dit partnership verloopt vlot. Het stelt ons overigens in staat om de capaciteit van en naar Italië, die onder druk staat, hoog te houden”, zegt Jeroen Menschaert, Italië-specialist bij Transuniverse.

 

Italië is een van de kernmarkten van Transuniverse. “Sinds Italmondo exclusief agent werd, konden we de dienstverlening verbeteren. Het bedrijf heeft overslagplatforms in heel Italië, waardoor we rechtstreekse lijndiensten vanuit Wondelgem (Gent) naar de grootste steden en industriecentra konden opzetten. Met ons vorig agent moesten groepagezendingen steeds worden overgeslagen in een crossdockcenter in Milaan. Dankzij deze directe lijnen kon de overslag beperkt worden en werden de transittijden naar alle bestemmingen in Italië verkort. Ook hebben we nu meer mogelijkheden om goederen in heel Italië af te halen en te leveren”, benadrukt Jeroen.

“Wekelijks vertrekken zo’n 30 à 40 vrachtwagens naar Italië, waarbij we de transittijden doorgaans tot een week kunnen beperken. Sinds de samenwerking met Italmondo steeg het trafiek vanuit Italië aanzienlijk. We ontvangen zo’n 35 importvrachtwagens per week. Door die extra lijndiensten hebben we niet alleen meer mogelijkheden om Italiaanse steden rechtstreeks te bedienen, maar verzekeren we ons ook van meer capaciteit”, voegt hij toe.

“Capaciteit is veel meer dan vroeger een issue. De krapte – overal in Europa – is onder meer te wijten aan het chauffeurstekort en aan de inwerkingtreding van het Mobility Package. Doordat het trafiek meer in evenwicht is, bieden deze lijnwagens ons de mogelijkheid om onze capaciteit te vrijwaren en  aan een aanvaardbare prijs te behouden, wat vandaag een hele uitdaging is”, beklemtoont Jeroen.

De vervoerde goederen zijn heel divers, zowel aan de export- als de importzijde. “Italië telt zeer veel kleine en middelgrote bedrijven. Dat merken we in het type vervoerde zendingen”, klinkt het nog.

Kmo’s wegen door in economie

De Italiaanse economie wordt inderdaad grotendeels gestuwd door de productie van hoogwaardige consumptiegoederen door kleine en middelgrote ondernemingen, waarvan vele in familiebezit zijn.

Een ander kenmerk van de  Italiaanse economie is het grote welvaarts- en ontwikkelingsverschil tussen het geïndustrialiseerde noorden en het nog overwegend agrarische zuiden. Ondanks een zeer actief subsidiebeleid blijft dat onevenwicht in stand.

De buitenlandse handel van Italië draagt – vooral qua export – de stempel van de ‘4A’: Alimentari (voeding), Abbigliamento (mode), Arredo (meubels en design) en Automazione (automatisering, mechanisering en kunststofindustrie). Die laatste sector kent een fors toenemende export. Ook het toerisme is een sterkhouder van de Italiaanse economie.

Te weinig investeringen

De economie van Italië – dat onder een loodzware staatsschuld kreunt – kent al lang een aarzelend parcours. De investeringen namen (ook voor de coronacrisis) te langzaam toe, onder meer omdat het land politiek weinig stabiel is. Regeringen wisselen om de haverklap zodat de structurele problemen onvoldoende aangepakt worden, wat – zeker buitenlandse – investeerders afschrikt. Ook de aanzienlijke schaduweconomie speelt een afschrikkende rol. Een bijkomend probleem is dat de Italiaanse economie op twee snelhe­den draait. Er is natuurlijk het verschil tussen het noorden en het zuiden, maar ook dat tussen de grote bedrijven die eerder goed presteren en de kleine kmo’s die het moeilijker hebben om binnen de eurozone actief te zijn.

Maar er is verbetering op komst

Toch lijkt er verbetering op komst. Tijdens het coronajaar 2020 – Italië werd toen als eerste land van de EU hard getroffen door de uitbraak van het virus – kromp de economie met zo’n 9%. Volgens de centrale bank van Italië klopte het land in 2021 op +5,1% groei af. Ze is optimistischer geworden over het herstel en een toename van de investeringen. In 2022 en 2023 zal de economie volgens de Banca d’Italia blijven groeien met respectievelijk 4,4% en 2,3%. Ze verwacht dat de economie medio dit  jaar weer terug op het niveau van voor de coronacrisis zal komen.

Dat optimisme is onder meer ingegeven door de verwachte effecten van het herstelplan van de regering en de blijvend lage rente, die de investeringen – zowel van de bedrijven als de particulieren – aanzwengelen. Al kunnen natuurlijke de stijgende inflatie en het conflict in Oekraïne roet in het eten gooien.

 

Italië in een notendop

  • Officiële naam: Italiaanse republiek
  • Hoofdstad: Rome (2.8 milj. inwoners)
  • Oppervlakte: 301.277 km² (9,9 x België)
  • Aantal inwoners: 60,5 miljoen
  • Staatshoofd: President Sergio Mattarella
  • Regeringsleider: Mario Draghi
  • Munt: Euro
  • Belangrijke steden: Milaan (1.34 milj.), Napels (990.000), Turijn (900.000), Palermo (680.000), Genua (600.000), Bologna (390.000), Florence (380.000)
  • BBP: 1.889 miljard USD (522 miljard USD in België)
  • BBP/Capita: 31.714 USD (45.159 USD in België)
play_circle_filled

Omhoog