Transuniverse Forwarding gaat resoluut intermodaal

Transuniverse Forwarding wil naar de toekomst toe fors inzetten op intermodaal vervoer. In eerste instantie hebben we een dienst tussen België en Milaan opgezet. Hiervoor hebben we geïnvesteerd in een dertigtal zogenaamde ‘palletwide’ containers. Op termijn starten we  spoorverbindingen naar verschillende Europese landen.

Om de intermodale plannen uit te bouwen is Luc Genot aangesteld. Hij is sinds oktober vorig jaar bij Transuniverse aan de slag als manager voor Wallonië; Nu is hij ook verantwoordelijk voor het intermodaal vervoer: hij heeft zijn sporen verdiend bij NMBS Logistics (nu Lineas) en Planisfer, een ‘broker’ van spoorgerelateerde logistieke diensten. Hij kent het spoorvervoer dus door en door.

De eerste verbinding die we opzetten is een dienst voor volle vrachten op Mortara, nabij Milaan in Italië, omdat wij daar een preferentiële partner hebben. Het is immers onontbeerlijk om op de plaats van bestemming een partner te hebben die men volledig kan vertrouwen. “We starten met volle vrachten omdat ze minder tijdsgevoelig zijn dan groepagezendingen en wij zo ervaring willen opdoen. Wij gebruiken het spoor al – bijvoorbeeld met een dienst voor gecombineerd vervoer op Hongarije – maar de praktische organisatie ervan ligt bij onze partners. In de nieuwe opzet organiseren we de transporten zelf, met eigen materieel”, zegt Frank Adins, voorzitter van Transuniverse.

Voor de dienst op Italië, die in juli van start ging, heeft Transuniverse dertig ‘highcube palletwide’ 45 voetcontainers bij Unit 45 gekocht.  Twintig laadkisten zijn al geleverd: tien klassieke gesloten containers en tien containers met schuifgordijnen, die zich beter lenen voor het groepagevervoer. De resterende tien volgen in september.

Voor de dienst op Italië werken we samen met spooroperator Shuttlewise. Die heeft vijf vertrekken per week tussen Gent en Mortara, zodat we stapsgewijs kunnen opschalen en onze klanten een betrouwbare service kunnen aanbieden .

“De intermodale dienst op Italië vult het wegvervoer op Italië aan. Wij blijven opleggers inzetten. Het is een extra service die we de klanten aanbieden. Zij kunnen kiezen in functie van de prijs, de ‘lead times’ en de CO2-voetafdruk”, voegt Frank Adins toe.

Na de dienst op Italië plannen we verbindingen op andere landen. In eerste instantie zullen dat Zuid-Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Roemenië en Spanje zijn.

Container
play_circle_filled

Omhoog