Tineke Van Veirdegem (Head of Customs): “Het douanevirus laat mij niet los”

Ondanks de interne markt blijft douanekennis cruciaal in de EU, zeker nu nieuwe en vaak complexe regels het speelveld blijvend veranderen en de digitalisering steeds ingrijpender wordt. Transuniverse Forwarding beschouwt die kennis daarom als primordiaal. Maak kennis met Tineke Van Veirdegem, de nieuwe Head of Customs.

Tineke neemt het departement over van Michel Delattre, die onlangs besloot om zijn carrière een andere wending te geven. Ze werkt al ruim zeven jaar als declarant bij Transuniverse. “Mijn focus lag op Export Turkije en accijnzen. Doorheen de jaren sprong ik ook regelmatig bij in verschillende import- en exportafdelingen. Zo kon ik kennis en ervaring vergaren over de douaneaspecten van de verschillende flows. Toen de functie vrijkwam heb ik dan ook niet geaarzeld om mij kandidaat te stellen,” zegt ze.

Tineke studeerde logistiek management aan de Hogeschool Gent. “Een van de vakken die mij het meest triggerde was douane. Ik heb mij dus daarin verdiept en het virus heeft me sindsdien niet losgelaten. Zo werd ik declarant bij een douaneagentschap in Zeebrugge, waarna ik bij Transuniverse aan de slag ging.”

Een passie voor douane

Volgens haar ontwikkelde ze de passie voor douane omdat die sector in permanente evolutie is. “Het is een boeiend vakgebied. Het douanelandschap verandert regelmatig en het is daarom belangrijk om kennis van de regels constant bij te schaven. Die regels wijzigen immers vaak. Denk bijvoorbeeld aan de ingrijpende hervorming van de EU-douane-unie in mei 2023 of recenter de invoering van het Import Control System 2 (ICS2) of nog de opeenvolgende herzieningen van de regels na de Brexit.”

Het Customs-team bestaat uit vier personen. Het wordt bijgestaan door vijf mensen in Roemenië voor de administratieve ondersteuning. “Eigenlijk bestaat het team in België momenteel uit vijf personen, omdat ik mij er tijdelijk bij heb gevoegd”, vult directielid Olivia Adins aan. “Ik voelde de nood om mijn douanekennis wat op te frissen en wil Tineke bijstaan in haar job omdat wij een belangrijke automatiseringsoperatie doorvoeren.”

Automatisering neemt steeds grotere omvang

In de EU worden de douaneoperaties inderdaad steeds verder gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Zo zijn de afgelopen maanden diverse systemen geïntroduceerd, zoals AES en NCTS5. Het AES (Automated Export System) is het nieuwe Europese systeem voor het digitaal afhandelen van uitvoeraangiften, bedoeld om exportprocessen te harmoniseren en real time toezicht te verbeteren. En het NCTS5 (New Computerised Transit System versie 5) is de nieuwste versie van het EU-transitsysteem, dat goederenvervoer onder douanetoezicht binnen en buiten de EU digitaal en efficiënter afhandelt.

Invoering IDMS is grootste uitdaging

“Maar de grootste uitdaging is de implementatie van het IDMS ( Import Control Data Management System). Dat omhelst onder meer de Entry Summary Declarations (ENS) waarbij gedetailleerde vrachtgegevens vóór aankomst in de EU moeten aangeleverd worden, zodat een risicobeoordeling in real-time door douaneautoriteiten mogelijk is. Het moest in juni aanstaande ingevoerd worden, maar die datum is naar 30 september doorgeschoven omdat de Douane niet tijdig klaar zal zijn met haar software. Dat geeft trouwens aan hoe complex het nieuwe systeem zal zijn,” beklemtoont Tineke.

Het IDMS brengt inderdaad serieuze veranderingen met zich mee. Het vereist een nieuwe manier van werken en de verschillende in te vullen velden krijgen een nieuwe benaming. “Vergelijk het met een belastingaangifte waarbij plots alle vakken een andere code krijgen. Het is dan nodig om externe opleidingen te voorzien onze kennis van de nieuwe procedures bij te schaven en deze ook door te geven aan onze klanten,” stelt ze.

De klanten bijstaan inzake douaneproblematiek

“De procedures en de naleving worden strikter, daar waar voordien nog enige soepelheid mogelijk was. Het is daarom heel belangrijk dat wij onze klanten informeren en bewust maken van het feit dat die soepelheid en speelruimte verdwijnt. Onze klanten zitten trouwens ook met vragen. Als douane-expediteur kunnen wij die beantwoorden en hen niet alleen transportdiensten aanbieden maar ook bijstaan in de verschillende douaneproblematieken,” voegt Olivia toe.

“Zo merken we bijvoorbeeld dat veel klanten die handel drijven met het Verenigd Koninkrijk met veel vragen zitten omdat – zelfs vier jaar na de Brexit – de regels niet altijd duidelijk zijn, zeker nu sommige overgangsperiodes op hun einde lopen. Ook klanten die al een hele tijd geen zendingen naar het VK hadden, weten niet hoe zij eraan moeten beginnen. Klanten kunnen altijd bij ons terecht om hen te begeleiden,” zegt Tineke nog.

“Klanten zullen trouwens het Customs-team kunnen ontmoeten tijdens de beurs Transport & Logistics in Antwerpen in oktober om specifieke vragen te stellen. Bijvoorbeeld over de IDMS-procedures, die dan in voege treden,” zegt Olivia tot slot.

play_circle_filled

Omhoog