Landen in de kijker: Marokko en Tunesië

In maart vorig jaar hielden wij Transuniverse Maroc boven de doopvont. Anderhalf jaar later mogen we spreken van een waar succes: onze groepagetrafieken naar Marokko zijn in die tijd verdubbeld. Ook op Tunesië, waar we twee jaar geleden een akkoord sloten met AST Tunis, zijn de trafieken verdubbeld. Op beide landen behoort Transuniverse Forwarding tot de grote spelers in de sector.

Het succes van Transuniverse Maroc is onder meer te danken aan de uitstekende samenwerking met Transit Jalal uit Casablanca. Het bedrijf van Younes Jalal (links op de foto, naast Frank Adins), dat ook een antenne in Tanger heeft, verzorgt voor ons de douaneformaliteiten en de lokale distributie in Marokko, terwijl Transuniverse voor hem het internationale transport en de crossdockoperaties op zich neemt. “Beide bedrijven, die dezelfde gebouwen in Casablanca delen, werken zo als één geheel samen. Hierdoor zijn wij een van de enige groepagebedrijven met een volledige oplossing en ‘one-stop-shop’ op Marokko”, legt Kevin Van Ongeval, Operations Director bij Transuniverse uit.

In Casablanca heeft Transuniverse nu 10 mensen in dienst (in het kantoor en de crossdockinstallaties). “Dankzij Transit Jalal beschikken wij ook over een eigen ‘bonded’ magazijn in de havenzone. Daar worden de goederen gelost, gededouaneerd en vertrekken ze voor distributie in Marokko”, voegt hij toe. “Ook Transuniverse France met zetels in Parijs en Lyon geniet van deze troeven”.

“De groepagetransporten tussen België en Marokko kennen een structureel onevenwicht: 90% is export en 10% import”, legt Kevin uit. “Marokko voert weinig industriële en afgewerkte producten uit, maar vooral groenten en fruit. De koelopleggers lossen hun lading in versmarkten en wij gebruiken ze dan voor de terugreis. Zo zorgen wij voor evenwichtige trafieken en houden we een troef achter de hand: wanneer de temperaturen oplopen – zoals tijdens de hittegolf – kunnen wij bijvoorbeeld chemicaliën gekoeld vervoeren”.

Op Marokko zijn er nu al tien groepagetransporten per week: acht vanuit Wondelgem en twee vanuit Parijs en Lyon. De vervoerde producten zijn hoofdzakelijk wisselstukken voor de automobielsector, vensterprofielen, industriële kunststoffen en basisgrondstoffen in IBC’s.

 

Tunesië

Ook de samenwerking met AST Tunis (Avenir Transport Service) legt Transuniverse geen windeieren. In Tunesië verzorgt het bedrijf voor ons de douaneformaliteiten, de overslag en de distributie. AST is een van de grotere spelers in Tunesië met zo’n honderd eigen trailers.

Vanuit België vertrekken wekelijks zo’n zes vrachtwagens. Vanuit Parijs zijn het er vijf en vanuit Lyon twee. “De trafiek op Tunesië is meer in evenwicht dan die op Marokko. Naar Tunesië vertrekken vooral wisselstukken en rollen textiel. Aan de importzijde gaat het vooral om afgewerkte producten, zoals kleding in dozen of op kapstok”, vertelt Kevin nog.

 


play_circle_filled

Omhoog