Landen in de kijker: de Maghreb

Trafiekgroei dankzij veerkracht in Marokko en ondanks stagnatie in Tunesië

 

De Maghreb – en Marokko en Tunesië in het bijzonder – is een belangrijke markt voor Transuniverse Forwarding. Ons bedrijf is een van de marktleiders in het groepagevervoer van en naar deze twee landen. In dit artikel bespreken we de economische ontwikkelingen in beide landen en presenteren we ons dienstenaanbod voor exporteurs en importeurs.

 

Economie in Marokko floreert
De Marokkaanse economie zal naar verwachting dit jaar met 3,5% groeien, gevolgd door een groei van 4% in 2025. Deze positieve vooruitzichten bevestigen de opwaartse trend van 2023, toen het bbp met 3,4% toenam, ondanks wereldwijde onzekerheden, stijgende inflatie en de impact van de aardbeving in Al-Haouz.

De huidige en verwachte groei zijn vooral te danken aan toenemende investeringen en een sterke export. Ook de inflatie, die in 2023 nog 6,1% bedroeg, zal naar verwachting dalen tot 2,3%, wat de koopkracht van de bevolking zal versterken en de economische groei verder zal ondersteunen.

“De Marokkaanse economie floreert dankzij sterke industriële export, een heropleving van het toerisme en een stabiel macro-economisch overheidsbeleid,” zegt Theo Timmerman, Sales Manager Maghreb bij Transuniverse. “Buitenlandse investeringen blijven toenemen, met name in de verwerkende industrie zoals de automobielsector, en in nieuwe industriële niches zoals de luchtvaart.”

Toch zijn er nog uitdagingen. Hoewel de consumptie van de huishoudens weer stijgt, heeft deze nog maar net het niveau van vóór de pandemie bereikt. Ook de landbouwsector blijft, onder meer door droogte, het moeilijk hebben.


De Tunesische economie blijft kwetsbaar
De Tunesische economie, daarentegen, blijft tekenen van kwetsbaarheid vertonen. Vorig jaar bedroeg de groei slechts 1,9%, en dit jaar wordt een lichte toename tot 2,1% verwacht. Voor 2025 voorspellen economen een groei van 2,9% Dat is weliswaar een verbetering, maar onvoldoende om het land een krachtige impuls te geven.

De arbeidsmarkt toont een lichte verbetering, met een daling van de werkloosheid naar 16%. De jeugdwerkloosheid blijft echter zorgwekkend, met een stijging tot 41%. Tegelijkertijd is de inflatie gedaald naar 7% dankzij streng monetair beleid.

De economische signalen zijn niet eenduidig. Industriële investeringen nemen af en het aantal nieuwe bedrijven stagneert, hoewel er ook positieve ontwikkelingen zijn zoals een daling van het handelstekort en een lichte stijging van de export. “In de textielsector zien we bijvoorbeeld dat enkele Belgische kledingbedrijven hun productie verschuiven van het Verre Oosten naar Tunesië vanwege de flexibiliteit en kwaliteit die Tunesische producenten bieden. Overigens is Tunesië ook interessanter geworden door de stijgende loonkost in Oost-Europa,” zegt Theo.

Op middellange termijn blijven de vooruitzichten voor het land echter onzeker door de hoge schuldenlast, sociale spanningen – als gevolg van de hoge kosten van levensonderhoud – en de aanhoudend hoge rentetarieven. Positieve signalen zijn de verbeterde governance van staatsbedrijven, beter financieel beheer en een verbeterd ondernemingsklimaat.


Trafieken groeien, ook van en naar Tunesië
“We merken de groei van de Marokkaanse economie duidelijk in onze transportvolumes,” zegt Theo. “De vraag naar Belgische producten blijft sterk, maar we zien nu ook een toename in de export van industriële goederen vanuit Marokko. Hierdoor zijn de transportstromen meer in balans dan een paar jaar geleden, wat leidt tot hogere vertrekfrequenties. Wekelijks vertrekken er zo’n zes vrachtwagens naar Marokko vanuit België, nu vanuit Moeskroen, en een vergelijkbaar aantal vanuit Frankrijk.”

In Casablanca heeft Transuniverse Maroc een eigen vestiging voor overslag en tijdelijke opslag van goederen. Voor lokale distributie en douaneafhandeling werken we al jaren samen met onze betrouwbare Marokkaanse partner JTTL/Transit Jalal, eveneens in Casablanca.

“Ook het transport van en naar Tunesië groeit licht, ondanks de economische instabiliteit daar. Dit komt doordat – zoals eerder vermeld – de export van kleding stijgt, maar ook omdat er in de niches waar nog groei vastgesteld wordt, de vraag naar Belgische producten hoog blijft”, vertelt Theo nog.

“Ondanks de schommelingen in de vraag kunnen we zo’n zes vertrekken per week vanuit Moeskroen naar Tunesië aanbieden, ook al omdat we desgevallend de lading in Frankrijk kunnen aanvullen”, voegt hij toe.

In Tunesië werkt Transuniverse al jaren samen met Avenir Service Transport (AST) in Radès (Tunis), één van de marktleiders met een vloot van ongeveer 150 vrachtwagens. AST zorgt niet alleen voor een fijnmazige distributie in het hele land, maar ook voor de douaneformaliteiten en sinds kort ook voor andere logistieke activiteiten. De haven van Radès is hiervoor ideaal gelegen.

 

play_circle_filled

Omhoog