Transuniverse heeft in Wondelgem een nieuwe Solutions-afdeling opgestart die zich toelegt op chartering op maat en complexere flows. Deze vult de activiteiten van het dochterbedrijf Welpa Trans perfect aan. Dat blijft gespecialiseerd in de spotmarkt, terwijl de nieuwe afdeling meer structurele oplossingen op maat ontwikkelt. Met deze complementaire charteringactiviteiten tilt Transuniverse zijn dienstverlening naar een hoger niveau.
Drie jaar geleden nam Transuniverse Welpa Trans in Wommelgem over om zijn dienstverlening naar chartering uit te breiden. “Zo haalden wij knowhow en ervaring binnen om snel en flexibel vrachtwagencapaciteit op de spotmarkt te kopen. Dat is ideaal om onze groepageklanten te helpen bij ad-hoc vragen, volle vrachten of speciale transporten waar snelheid primeert”, zegt Traffic Manager Thierry Deltour.
Toch merkt Transuniverse dat sommige klanten méér verwachten dan alleen het kort op de bal spelen. Zij hebben soms extra opdrachten die iets complexer zijn of maatwerk vereisen. “Denk bijvoorbeeld aan het vervoer van deelladingen naar bestemmingen buiten het traditionele netwerk of zendingen die meer studiewerk vragen, zoals projectlading, buitenmaatse goederen, kunstwerken, lucht- en zeevracht, enzovoort”, legt Deltour uit. “Voor dergelijke complexe flows is de spotmarkt minder geschikt. Dan heb je diepere expertise nodig, die we ook via planmatige samenwerking met de vaste partners van Transuniverse kunnen bieden.”
Nieuwe ‘Solutions’-afdeling
Om op die vraag in te spelen, werd de ‘Solutions’-afdeling opgestart. Die bouwt dus voort op het internationale netwerk van Transuniverse en focust op meer structurele en complexe charteringoplossingen. “Zo combineren we het beste van twee werelden”, zegt Deltour. “Welpa Trans blijft de snelle en flexibele partner op de spotmarkt, terwijl de nieuwe afdeling maatwerk biedt voor terugkerende of complexere transporten.”
“Op die manier versterken beide afdelingen elkaar. Dat maakt ons als groep wendbaarder en nog beter in staat om – naast groepage, onze grote kracht – elke extra vraag van klanten kosten optimaal op te lossen”, besluit hij.

